• Bewust of onbewust uitstellen?

    november 24, 2016 | Blog
  • Wat is uitstel eigenlijk? Letterlijk betekent het: opschorten, naar een later tijdstip verschuiven.

    Eerst maar even wat nadelen van uitstellen? Dan stellen we dat voordeel nog even uit 😉

    Uitstel —> afstel?
    Hoe vaak werd uitstel voor jou eigenlijk afstel? De ideale vraag: als je er over een jaar naar terug zou kijken, is het dan wel zo belangrijk?

    Even het perspectief veranderen en omdenken. Heerlijk om je dan te kunnen bedenken dat het absoluut niet de moeite waard is om je écht druk over te maken.. Je voelt je weer heel even gerustgesteld. Even…..

    Ergens is het wel prettig..
    Het ligt er een beetje aan op welk bewustzijnsniveau het uitstellen prettig gevonden wordt. Op het bewuste of onbewuste niveau. Vaak is het een korte termijn ‘prettig’, en suddert in je achterhoofd of in de onderstroom nog steeds die ene taak of dat project wat eigenlijk al te lang ligt. We zijn vaak heel handig geworden in het verstoppen van ‘lastige’ to-do’s in ons bewustzijn, maar iedereen weet ook dat dat geen eeuwig verstoppertje is. Het onderbewuste speelt op, laat je op onwillekeurige momenten denken aan wat nog ‘moet’.

    Ellenlange to-do lijstjes
    Nacht na nacht wakker in bed liggen en al die to-do’s ad random door je hoofd? De ene nacht wat intenser dan de andere, en je dénkt natuurlijk wel dat je de volgende dag er iets aan gaat doen, wil doen, moet doen… Een deel in jou weet ook allang dat je dat heus wel meent ergens, maar toch niet DOET. Zucht…

    Ruis in je hoofd
    Al dat uitstellen kan voor een hoop ruis, onrust, vermoeidheid zorgen in je hoofd. En hierdoor heeft meer DOEN! absoluut voordeel voor jouw mentale toestand. Vlak ook niet je emotionele toestand uit. Want een opgeruimd hoofd geeft rust. Je hebt je zaken op orde en er zitten niet meer 10, 20 of 30 to-do’s ergens in een wachtrij, op een plek érgens in je hoofd.

    Betere weerstand
    Lange termijn voordeel van meer DOEN! en minder uitstel die je vast wel kent: een opgeruimder hoofd, gevoel van rust, kortere to-do lijstjes, orde op zaken hebben, gevoel overzicht te hebben, in control zijn.. Noem er nog maar een paar op. Er zijn er zat.

    Maar wat het ook biedt is: je kunt veel makkelijker omgaan met onverwachte omstandigheden. Je krijgt er een ‘betere weerstand’ van. Omdat je hoofd niet al vol zit met spul wat al moest, kan er veel beter geanticipeerd worden op onverwachte dingen. Je hebt mentaal en emotioneel ‘ruimte’ om goed te reageren op de situatie. Ga eens voor jezelf na of dit voor jou ook zo geldt…..

    Hoe het een paar jaar terug bij mij ging
    Een jaar of drie terug was ik behoorlijk overspannen geraakt. Ik werkte destijds nog parttime als secretaresse en als coach, en ik was in een soort hyperfocus terecht gekomen. Ik werkte me drie slagen in de rondte, had bergen energie leek het. Ik was in standje DOEN, maar ook in STRESS. Ik kwam er niet meer uit. Ik werd heel blij van DOEN merkte ik, maar deze hyper ging klotsend over de rand van die emmer heen. En lag ik dus elke avond, in overspannen toestand, alles nog eens door te nemen. En niet één keer, maar talloze keren. Tot ik een besluit nam. Een echt besluit. Dit wilde ik niet meer. Dit kostte me zoveel tijd en energie: tijd waarin ik goed uit zou kunnen rusten!

    Stap 1 van Het Besluit was dat ik alles waar ik normaal ’s nachts over nadacht opschreef. Naast mijn bed lag standaard een notitieboekje, wel een mooitje, want dan kijk ik er graag naar 🙂 Op bewust niveau natuurlijk leuk, maar op onbewust niveau gaf ik mezelf er ook een signaal mee: ik vind dit belangrijk genoeg om er zorg en aandacht aan te besteden.

    Stap 2 van Het Besluit was dat ik alles ging prioriteren. Waar had ik het meest last van? En wat kan ik nu al doen om daar verbetering in aan te gaan brengen? Heb ik nog iemand nodig om me te helpen?

    Stap 3 van Het Besluit: uitvoeren. Elke dag iets. Hoe klein of groot ook: “iets doen, is altijd beter dan niets doen”. Dit leerde ik ooit van Tijl Koenderink (Novilo) en neem ik sindsdien elke dag met me mee.

    Ik ga niet meer voor perfectie
    Het is niet zo dat ik nu nooit meer wakker lig. Het is wel zo, dat als ik wakker lig, ik weet wat ik de volgende dag ga doen. Echt ga DOEN! ipv zou kunnen doen, zou willen doen, zou moeten doen.

    Ik ga niet meer voor perfectie, alsin niets willen uitstellen, maar vooral voor het gevoel van rust en overzicht door te blijven DOEN!

    Gunstig ‘bij-effect’
    Dit Besluit heeft mijn leven positief veranderd. Het heeft niet alleen mijn uitstelgedrag veranderd, maar ik ben ook eindelijk op mijn niveau gaan presteren. Ervoor stelde ik ook uit, omdat ik onbewust nog niet voor een beter resultaat durfde te gaan. Niet meer uitstellen betekende voor mij effectief ‘de boer opgaan’, mezelf profileren, zichtbaar worden. Niet meer uitstellen betekent nu, dat ik een volle praktijk heb.

    Nadenkertje
    Stel je eens voor wat er gebeurt als jij jouw patroon van uitstellen doorbreekt? Hoe gaat jouw leven er dan uitzien, je werk, je relatie, je dagelijks leven? …. Leuke vraag om dit weekend eens over na te denken? Of stel je dat liever nog even uit ;-)?