• Niet iedereen weet van zichzelf dat er trauma heeft gespeeld...
    Toen mijn vader een ernstig ongeluk kreeg en in een rolstoel belandde stond mijn wereld op z'n kop. Als jongste kind (14 jaar) met een uitwonende oudere broer en zus, was ik thuis met mijn ouders die wel wat anders aan hun hoofd hadden dan mijn emotionele, mentale welzijn. Het jaar na het ongeluk moest mijn vader revalideren en zag ik hem maar een paar keer per week.
    Door de impact van het ongeluk ontstond er bij mij een Fawn respons: om te overleven ging ik pleasen en paste ik me aan.

    Reacties op trauma
    Er zijn 3 wat meer bekende trauma reacties (Fight, Flight, Freeze).


    De bekendere responses
    De fight uit zich bijvoorbeeld in het ruziën met woorden of letterlijk vechten, de flight dat we vluchten van dreigende situaties of instemmen met alles wat gezegd wordt of fysiek weglopen en de freeze dat we verstillen, ons in onszelf terugtrekken en uit contact gaan.

    Hoe verschillend deze reacties ook zijn, de basis is dezelfde: het is een instinctieve reactie en we schieten erin als antwoord op een bedreigende situatie.


    Zenuwstelsel
    Dit heeft te maken met ons zenuwstelsel. Hoe 'irreëel' het ook lijkt voor iemand die deze reacties niet kent, de dreiging wordt door het zenuwstelsel opgepikt en omgezet in een reactie.

    De aandrang om zo te reageren, is dus heel sterk. Het onwillekeurige zenuwstelsel neemt het over, de stress en spanning in ons lijf loopt op en we kunnen op dat moment niet bewust kiezen hoe we reageren.

    Fawn is ook een (vaak onbewuste) reactie op dreiging, waarbij je kunt denken aan dreiging die je voelt in conflicten, spanningen/stemmingen van anderen, confrontaties, moeilijke gesprekken.

    Gedrag van Fawn
    Het betekent dat je gaat pleasen en probeert zo aardig mogelijk te blijven. Je houdt het liefst 'iedereen' te vriend, zodat je zo veilig mogelijk bent.

    Maar het risico is dat je je eigen behoeftes niet kent, er niet naar handelt en dat je zeer beïnvloedbaar kan zijn. Je grenzen voelen of aangeven is hierdoor heel moeilijk.

    Kan je dit fixen?
    Gelukkig is er veel mogelijk als het gaat om wat je kunt doen ná je instinctieve trauma respons. Het leren herkennen van de triggers bijvoorbeeld. In welke situaties gebeurt het, met welke mensen.

    Ook is het een kwestie van milder leren worden naar jezelf, compassie voelen voor dat deel in jou dat zich bedreigd voelde.
    Leren ontspannen in situaties die niet bedreigend voor je zijn, helpen je ook om bij triggers sneller aan te voelen wat er in je gaande is.

    Je lost je trauma niet op, maar je leert ermee omgaan. De wond wordt een litteken, die afhankelijk van het innerlijk werk dat je doet, steeds minder pijnlijk zal voelen en je in staat stelt steeds beter voor jezelf te zorgen.

    Lichamelijk kun je jezelf ook helpen om weer sneller naar ontspanning te gaan met korte oefeningen. Het doel hiervan is dat je je lichaam én het zenuwstelsel leert het verschil te maken tussen wat er vroeger is gebeurd en wat er nu aan de hand is.

  • Houd hier rekening mee
    Voor mensen die zich herkennen in de Fawn responses is coaching een hele goede manier om de eigen identiteit en het leren voelen, aangeven van grenzen te ontwikkelen.

    Maar er is iets wezenlijks waar je rekening mee mag houden. 'Fawn people' zullen in eerste instantie ook bang zijn dat in coaching of therapie het pleasen toch voorop komt te staan en zij sociaal gewenste antwoorden zullen gaan geven. Als de coach of therapeut niet echt met hen klikt en geen weet heeft van de Fawn response, zal dat een risico zijn. Als je je niet veilig voelt, niet begrepen, dan val je al snel terug in de Fawn. En dat is iets wat ik als ervaringsdeskundige vrij snel door heb.

    Ervaringsdeskundig
    Mijn trauma respons is ook Fawn. Met veel geduld, nog meer geduld en veel oefenen heb ik een leven gecreëerd waarin ik niet meer afhankelijk ben van de goedkeuring, bevestiging van anderen. Waarin ik mijn eigen tempo volg. Waarin ik net zo belangrijk ben als ieder ander. En waarin ik me niet continu schuldig voel als ik kies voor mijn eigen behoeftes.

    Met hart & ziel
    Juist met Fawn people werk ik graag samen om te werken aan een steviger zelf-gevoel, gezonde grenzen en het leren luisteren naar eigen behoeftes.

    Fawn people zijn zó ontzettend lief, zorgzaam en behulpzaam! Ik gun ze die liefde, zorg en hulp ook voor zichzelf.

     

  • Is het je duidelijk geworden dat jij ook een Fawn response hebt?

    En wil je hier bewust mee aan de slag?


    Kom eerst een gratis intake bij me doen (online of offline). Voor de klik uiteraard en om te ervaren of je je veilig genoeg voelt.

    Plan hier je intake