• Word vriendjes met je innerlijke criticus - van zelfkritiek naar mildheid

  • In 7 stappen milder en zachter naar jezelf

    Voor wie een dwarsliggende criticus heeft!

    Zelfkritiek, de meesten van ons zijn er heel goed in. "Je had beter je best moeten doen." "Zit je nou weer op de bank niets te doen?" "Dit kan jij toch niet, stop er maar mee." "Zeg maar niets, want het is vast stom, dom, irritant, niet relevant, te ingewikkeld en te wollig."

    Herkenbaar die uitspraken?

    De innerlijke criticus is maar al te vaak een streng type, soms ook genadeloos, ziet steeds wat er nog mist of ontbreekt. Zo is ie geworden in de loop van de tijd. Door kritische ouders, leerkrachten, familie of vrienden om je heen. Door gebeurtenissen in je leven. Je denkt wellicht dat je gewoon 'zo bent'.

    De criticus doet wat ie het beste kan: kritisch zijn. Maar een 'naar door geslagen' criticus kan je behoorlijk dwarszitten. En dat kan écht anders. Je kunt leren hoe je met deze stem in gesprek kunt gaan, mooie vragen kunt stellen om te achterhalen waaróm hij doet wat ie doet. Hoe gaaf is het als je je criticus op een andere manier leert kennen, zodat je zachter en milder kan zijn naar jezelf?! Ik ga je leren met een positieve blik naar je criticus te kijken.

    Erkenning van zijn positieve intentie
    Deze innerlijke stem heeft namelijk, net als alle andere innerlijke stemmen in jou, een positieve intentie. En hoewel je dit misschien niet direct ziet of kent, hij zit er wel degelijk. Door dit te erkennen en de criticus met aandacht en zorg te benaderen, zal hij zich gezien en gehoord voelen. Ik ga je ook leren hoe je meer te weten komt over dit deel in jou en hoe je de positieve intentie achterhaalt.

    Je zult echt ervaren dat de strengheid af begint te nemen en je criticus niet meer overal bovenop zit. Kan me nu al voorstellen dat je een zucht van verlichting slaakt: zou het kunnen?!! Ja, I know for sure!

    - Zachter en milder naar jezelf
    - Minder streng
    - Meer zelfvertrouwen en lef

  • Yes, dit is wat voor mij!!

    Zodra er een nieuwe training komt wil ik het horen!

    Schrijf je hier in voor de Updates van Coffee and Coaching.

    Aanmelden voor de Updates

  • Want zeg eerlijk: ben jij blij met je criticus? Of ben je 'm liever kwijt dan rijk?

  • Waarom werkt dit zo goed?
    Voice Dialogue is dé methodiek om in gesprek te gaan met die innerlijke stemmen binnenin je. En het werkt, omdat je die stemmen op een andere manier aandacht leert geven, er de tijd voor neemt én het meest wezenlijke hierin: je leert gaandeweg oordeelloos luisteren.

    Oordeelloos luisteren
    Want zeg eerlijk: ben jij blij met je criticus? Of ben je 'm liever kwijt dan rijk? De meesten geven het laatste aan: hij is te streng, hij doet me geen goed, hij zet me vast, hij keurt alles af. Door oordeelloos te leren luisteren, iets wat je in de training ook mee gaat pakken, zal de interactie tussen jou en je criticus verzachten. De lading zal af gaan nemen. Jullie kunnen gaan samenwerken. Zelfs vriendjes worden.

    Meer mildheid en zachtheid 
    Je zult gaan ervaren hoe het ook anders kan: door in 7 stappen de criticus beter te leren kennen en zijn positieve intentie te achterhalen, wordt jullie relatie beter. Vergelijk het maar met een vriendschapsrelatie of werkrelatie. Hierin zijn ook strubbelingen, botsinkjes, wrijvingen. En zowel vriendschappen en werk zijn belangrijk voor je, dus investeer je hierin. Dit leer jij ook in deze mini training.
    De criticus zal milder en zachter worden, alleen al omdat hij gezien, gehoord en erkend wordt voor zijn positieve intentie.

    Meer zelfvertrouwen en lef
    Je durft straks dingen te doen in je werk, je relaties en je leven, waarbij de innerlijke criticus je niet meer constant tegenhoudt of dwars ligt. Vriendelijker, liever naar jezelf zijn geeft ook zelfvertrouwen en dat straal je ook uit naar buiten.

  • En stel je dan dit eens voor
    In deze gratis online training maak je de aanzet voor de nieuwe relatie met je innerlijke criticus. Onderhoud je die relatie en maak je regelmatig even contact met elkaar, dan ontstaat er een samenwerking. Een kijkje in de toekomst: de criticus kan weer doen waar hij goed in is, namelijk zien wat er mist of ontbreekt alleen dan niet BINNENIN jou, maar bijvoorbeeld in je werk of in je leven. De criticus kan helpen kijken naar wat jou ongelukkig maakt of juist gelukkiger zal maken en je helpen dat te bereiken.

    Voel jij de kracht van je innerlijke criticus bijna dagelijks?
    Wil jij leren hoe je een eerste aanzet maakt om een relatie op te bouwen met deze innerlijke stem?
    Zachter en milder naar jezelf, minder streng en meer zelfvertrouwen en lef?

  • Mijn persoonlijke verhaal
    Ik was zelf de grootste criticus EVER. Hij en ik, we waren een soort eenheid, ik heb me lang geïdentificeerd met deze stem. Deze stem was in mijn jeugd helemaal niet zo aanwezig, ik groeide op in een gezin waar veel liefde en zorg voor elkaar was. Maar op mijn 14e brak mijn vader zijn rug tijdens een vakantie in Frankrijk. We stonden op het middenveld van de camping en kregen te horen dat hij uit de lucht gevallen was. Ik was compleet van slag en had een trauma te pakken, maar was me daar totaal niet bewust van. Als ik eraan terugdenk is wat ik voelde gebeuren dat ik als het ware naar binnen gezogen werd en ik een vergroot bewustzijn had op wat ik dacht.
    Vrienden en familie die daar ook waren kwamen op me af, vroegen mij hoe het met me ging en zeiden 'Oh, je zal wel met allemaal vragen zitten over je vader!" En het enige wat ik kon bedenken was: Vragen?? Welke vragen? Moet ik vragen hebben? Welke vragen dan? Je zou inderdaad wel vragen moeten hebben toch?!

    In de greep van de criticus
    Paniek ontstond, de criticus had me te pakken. Ik had werkelijk geen idee hoe ik met deze situatie om moest gaan, maar mijn criticus vond dat ik dat wel moest weten. En daar sta je dan als 14 jarige. Sindsdien stond mijn criticus altijd vol aan. Omdat ik een stil en teruggetrokken meisje was (door o.a. de criticus), heb ik lang gedacht dat ik geen greintje spontaniteit in me had. Ik was jaloers op mensen die gewoon uitspraken wat ze dachten. Voordat er bij mij iets mijn mond uitkwam had ik alles al eindeloos gewikt en gewogen, "Kan ik dit wel zeggen, is dat niet raar." "Als ik het zeg, hoe reageren ze daar dan op." "Zeg maar niets, want het is vast stom, dom, irritant, niet relevant, te ingewikkeld en te wollig."

    Lessons learned
    De les die ik leerde was die van erkenning. Erkenning voor hoe deze criticus destijds het beste met me voorhad. Dat hij als een malle hard aan het werk was voor mij om een béétje gevoel van controle te hebben over mijn wereld die opeens op z'n kop stond.
    En ik leerde de les van de positieve intentie: iets wat voorheen niet eens in me opkwam (dat er iets positiefs zou zitten in die criticus van me ;-)), is nu zo logisch voor me. Deze shift in mijn mindset geeft me rust.

  • "Maar ik heb al van alles geprobeerd!"
    Het kan zijn dat je nu denkt: 'Jij kan dat misschien, maar ik toch niet? Mijn criticus is echt zwaar, zwaar irritant en hardnekkig. Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen en heb al van alles geprobeerd.'

    Grote kans dat je nu ook lekker kritisch bent op jezelf. Begrijp ik. Precies om die reden wil ik je graag leren hoe jij ook met erkenning en positieve intentie een waardevolle stap in je persoonlijke ontwikkeling kunt maken. Milder, zachter, liever voor jezelf.

    No trics
    Ik leer je geen trucjes, maar stel de juiste vragen die jou zelfinzicht en zelfkennis brengen. Jouw innerlijke criticus wordt zeker weten milder en zachter: stel je maar voor hoe fijn dát voelt! Zelfs als je denkt, dit is onmogelijk, dan nodig ik je vooral uit om eens te denken vanuit verlangen: verlang je ernaar om minder streng voor jezelf te zijn en zie je anderen om je heen die mild en zacht zijn voor zichzelf? Dan kan jij dat ook leren. En samen leren is leuker dan alleen, that's for sure.

  • In 5 dagen elke dag een half uur online via Zoom van 9 - 9.30 uur neem ik je mee
    door de 7 stappen
    dmv oefeningen en is er ook zeker ruimte om je vragen te stellen.

    Waarom 5 dagen?
    De training verspreiden over een aantal dagen geeft jou de ruimte om er over na te denken,
    echt tijd en aandacht aan je innerlijke criticus te besteden.
    Dit proces samen met de andere deelnemers doen geeft ook,
    naast herkenning in de verhalen van anderen, aanmoediging, inzicht en plezier:
    zodra je je inschrijft ontvang je daarom meteen de uitnodiging voor de besloten
    (en enkel voor jullie zichtbaar) Facebookgroep.

  • 5 dagen

    Online via Zoom

    Van 9 - 9.30 uur (met 10 minuten extra uitloop)

    Data
    Dinsdag 1 december
    Woensdag 2 december
    Donderdag 3 december
    Dinsdag 8 december
    Woensdag 9 december

  • "Ik was erg kritisch op mezelf en mijn prestaties; alles moest perfect. Ik ben er met behulp van de coaching van Maaike achtergekomen dat deze delen zo sterk aanwezig waren om mij te beschermen. Beschermen tegen het idee dat ik niet goed genoeg was, iets wat ik vroeger als onbegrepen kind ge├»nternaliseerd had. Later kon ik zelf beredeneren dat ik wel goed genoeg was en er mocht zijn, maar wat als anderen dat anders zagen? Ik stel nog steeds hoge eisen aan mijn prestaties, maar ik ervaar er minder stress van en ben minder streng voor mezelf. Ik kan mezelf nu een leerproces gunnen en ik ben minder bang om fouten te maken."

    Marcella - oktober '20

  • Maaike de Boer
    maaike@coffeeandcoaching.nl
    06 42150722

    In 2006 leerde ik voice dialogue kennen. In 2009 startte ik mijn eigen praktijk als voice dialogue coach.

    Ik werd verliefd op deze methodiek. Vóór die tijd was ik chronisch onzeker, had ik een laag zelfbeeld en een bijzonder sterke criticus en perfectionist in me. Faalangst, sociale angst en een totaal gebrek aan zelfvertrouwen.

    In gesprek gaan met mijn innerlijke stemmen (en ik had er véél) heeft mij zoveel rust en overzicht gebracht.
    En zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld. Doordat mijn zelfkritiek afnam nam mijn lef toe. Ik begon stappen buiten mijn comfortzone te zetten. Waar ik eerst in paniek schoot, kwam ik door samen te werken met de criticus in de 'learning' zone.

    Dat leer ik anderen sindsdien ook. Het blijft iets magisch als cliënten hun innerlijke stemmen ontdekken, wat ze doen en waarom ze dat doen. Je leert hoe ze functioneren, maar vooral ook hoe je daar zelf sturing aan kan geven. Zelfregie dus. 

    Jou leren je innerlijke stemmen écht een stem te geven: dat is wat ik het allerliefste doe.

  • Wat gaan we doen!
    Dag 1: Een eerste bewuste kennismaking met je innerlijke criticus!
    Wát doet ie voor je en hóe doet ie het.
    Dag 2: Wat wil jouw innerlijke criticus bereiken of vermijden?
    Dag 3: Wat gaat er mis als je innerlijke criticus zou verdwijnen?
    Dag 4: Wat waardeer je van je innerlijke criticus?
    Dag 5: Gelukkig of niet ongelukkig: waar kies je voor?

    En ook:
    - Elke dag ontvang je een werkblad waar je je inzichten op kwijt kunt
    - Toegang tot de besloten Facebook groep waar je vragen en ervaringen kunt delen
      (zodra je je inschrijft ontvang je meteen een link naar de groep)

  • Voor wie!
    Je bent gevoelig
    Slim
    Denkt veel na
    Kritisch op jezelf
    Hebt de neiging tot aanpassen of pleasen
    Je vindt persoonlijke groei belangrijk
    Je doet aan zelfreflectie

  • Voel je aan dat deze (gratis) training precies op het juiste moment komt?

    Of zelfs: had ik dit maar eerder ontdekt?

    Wil je eigenlijk al veel langer milder en zachter voor jezelf zijn, maar lukte het je nog niet helemaal?


    Tof, ik heb er nu al heel veel zin in om met jou én je innerlijke criticus aan de slag te gaan!



    Deze training van 1 december 2020 is VOL. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

    Schrijf je hieronder in voor de Updates van Coffee and Coaching.

    Ik schrijf me in!