Haar start was op het VWO. En ondanks het feit dat ze haar vriendinnen mist, is het nu in het tweede jaar toch ook best ok op de HAVO. Maar ook hier zwakt ze wat af en haar vader zoekt hulp. Eerst zonder dat zij dit weet, omdat ik anders weer de zoveelste zou zijn die ze zou zien..
Mijn site spreekt haar voldoende aan om het te proberen. Haar vader mag een intake plannen. Hij komt wel mee tot aan de deur en schudt mijn hand, maar mag daarna vertrekken. In de intake wordt duidelijk dat het bij haar draait om een gebrek aan motivatie. Er is een klik, dus ze wil het traject in.
In de eerste sessie komen we erachter dat de motivatie gekoppeld is aan haar energiesysteem. En terwijl ze zich daar bewust van wordt, zegt ze dat het daar ook mis gaat. Ze stopt energie in nix doen en te weinig in school. School heeft op zich wel haar aandacht, maar sommige vakken zijn ‘gewoon saai, oninteressant, niet leuk of onlogisch’.
Onderscheid maken is duidelijkheid creëeren
Interesse hebben in een vak, het leuk vinden, het logische erin zien zet haar motivatie aan. Desinteresse, saaiheid, onlogische vakken waardoor ze het niet direct snapt zet haar motivatie uit. Is dat handig? Nee.. Zover was ze zelf ook wel. Maar dat dit vertaald wordt in hoe ze haar energie erop afstemt is nieuw voor haar. En er is dus winst te behalen, want blij voelt ze zich er nu niet mee..
Deze tweede sessie gaan we met een aantal delen van haar in gesprek. Want ze heeft een doel en dat is overgaan naar HAVO 3. Een van mijn favoriete processen is die van “de bus”. Een 6-tal delen zijn betrokken bij een bepaald dilemma of een doel en hebben ieder een plaats in de ‘bus’. Nadat we achterhaald hebben welke delen zich bezighouden met het overgaan naar HAVO 3, ga ik met deze delen in gesprek. En met deze 15 jarige gaat dat heel vlot. Moeiteloos verbind ze zich met haar delen en vertelt wat er bij hen leeft.
In haar bus zitten de uitsteller, de pleziermaker, het energiesysteem, de verstandige, stress en de gemotiveerde. De eerste zit aan het stuur. En met haar gaan we als eerste in gesprek. Al gauw blijkt waarom de uitsteller uitstelt: “Ik stelde uit, zodat zij minder hoeft te stressen!”
De intentie van de uitsteller is dus heel goed, maar de uitwerking ervan voor mijn cliënte is juist het tegenovergestelde! Het achterhalen van de intenties van de delen werkt vaak op een positieve manier heel snel door. Ervóór kan nog vooral negatief over delen worden gedacht. Oordelen of gewoon een mening hebben over delen is heel normaal, maar juist die negatieve oordelen zorgen vaak voor een heleboel blokkades. Hierdoor komt een bus stil te staan of rijdt de ongewenste kant op.
Gedurende het proces bewonder ik hoe makkelijk ze het proces in stapt. Haar bewustzijn heeft totaal geen moeite met het onbekende en ook blijkt dat communicatie tussen haar delen snel op gang gebracht wordt. Ook al is het in het begin even wennen dat een deel opeens ‘zijn zegje’ mag doen, de inhoud van wat er gezegd wordt krijgt gehoor bij mijn cliënte.
Na wat heen en weer gepraat tussen de delen en de cliënte zelf, is er een voorlopige wijziging in de bus indeling afgesproken. Stress zit nu op het dak en heeft geen primaire rol meer, tenzij functioneel. Dat wil zeggen: stress kan ook op momenten motiveren om aan de slag te gaan en dat is ok.
Er zijn twee nieuwe delen als combi ingestapt: positiviteit + doorzetter (deze zijn zeer nauw betrokken bij elkaar). Zij zitten nu achter de pleziermaker. En de verstandige mag nu rechtsachter de uitsteller gaan zitten. Zodat de uitsteller de komende tijd kan gaan wennen aan wat de verstandige inbrengt. Want daar was cliënte heel helder in: ja, ik wil wat wijzigen, maar ik ga nog niet de hele indeling omgooien. Eerst wennen aan de veranderingen tot nu toe. Heerlijk :)
Het energiesysteem is nu nog moe. Gelukkig is het vakantie voor mijn cliënte en kan het energiesysteem een beetje opladen. Pleziermaker vindt dat nog wel lastig blijkt uit een algemene stemming in de bus. Zij heeft een eigen voorraadje energie namelijk, die ze kan aanspreken als het energiesysteem te weinig energie heeft. Hiermee denkt ze alleen niet echt aan het grotere geheel.
Maar gelukkig, ze is bereid om zich daar een tijdje wat meer om te gaan bekommeren, zodat het energiesysteem weer op kan laden. Hiermee is voor pleziermaker ook duidelijk geworden dat het voor haarzelf ook wel fijn zou zijn als het energiesysteem weer voldoende energie heeft en pleziermaker niet uit een energievoorraadje hoeft te putten.
Haar bus is in beweging :)
Update: aan het eind van het schooljaar ontvang ik een appje van haar vader: 'Ze is OVER! We zijn superblij!"
Comentários